Autor: Filip Mrocek , Kategória: Technika, Aktualizované: 22.02.2014 12:04
Veľa fotografov fotí s kratšími, zato svetelnejšími objektívmi. Príkladmi by mohli byť objektívy 300/4, 200/2,8 či 300/2.8. Na fotografovanie wildlife však tieto ohniská často nestačia. Mnohí z nás preto zvažujú kúpu telekonvertoru. Telekonvertor je jednoduchý optický člen, ktorý sa zvyčajne umiestňuje medzi telo a objektív. Dalo by sa povedať, že nám na úkor svetelnosti predĺži ohniskovú vzdialenosť objektívu. Canon vyrába 2 verzie konvertorov (skrátene TC - teleconverter): TC 1.4x a TC 2x. Zásadný rozdiel je v tom, koľko krát predlžujú ohniskovú vzdialenosť. Canon TC 2x predĺži ohniskovú vzdialenosť dvojnásobne, ale ako daň si zoberie 2 krát viac svetla. Ak teda na objektív Canon 70-200/2.8 nasadíme TC 2x, dostaneme ohniskovú vzdialenosť 140-400 pri clone 5.6. Podobne to funguje aj pri TC 1.4x, z objektívu 300/4 spraví 420/5.6.
Tento fakt sa dá veľmi užitočne využiť. Ak sa chystáme fotiť v lese, kde je menej svetla, a máme viac možností schovať sa za nejaký strom, TC nenasadíme a využijeme radšej výhodu kratšieho svetelnejšieho skla. Ak však plánujeme fotiť na miestach, kde so svetlom nie je až taký problém a naopak je fotografovaný druh viac plachý, využijeme TC. Otázkou zostáva, koľko sme za TC ochotný zaplatiť. Poďme sa bližšie pozrieť na telekonvertory Canon EF 1.4x III a Kenko TELEPLUS PRO 300 AF 1.4X DGX
Kenko TELEPLUS PRO 300 AF 1.4X DGX je relatívne lacná voľba. Svojou výrazne nižšou cenou nám vie poskytnúť zaujímavú alternatívu. V porovnaní s Canonom je menšie a zdanlivo menej robustné. Farba je čierna, bajonety sú kovové. Je skladné, plastové krytky sú spravené šikovne tak, aby nezaberali veľa miesta.
Kenko TELEPLUS PRO 300 AF 1.4X DGX
Ako to však pri alternatívnom príslušenstve býva, vždy je tu šanca, že niekde môže nastať problém v komunikácii medzi telom, TC a objektívom. V kombinácii Canon EOS 50D + Kenko + Canon EF 300/4L IS USM som problémy nikdy nepostrehol. Taktiež Canon EOS 450D + Kenko + Canon EF 400/5.6L IS USM problémy nemal. Hoci výsledná clona dosahovala hodnotu až 8.0, pri dobrom svetle sa chytalo aj zaostrovanie. Rovnako "bezchybná" sa javila aj kombinácia Canon EOS 50D + Kenko + TC Canon + EF 300/4L IS USM. Napriek vysokej clone (4*1.4*1.4 = 8.0) si automatické zaostrovanie vedelo, zvyčajne, pri dobrom svetle, poradiť. Pri kombináciách rôznych tiel, extenderu Kenko a objektívu Canon EF 300/2.8L IS USM sa problémy niekedy ukázali, avšak skôr ojedinele. Najväčší problém mali telá pri použití dvoch telekonvertorov naraz v kombinácii s Canonom 300/2.8. Prejavovalo sa to tak, že telo si myslelo, že objektív má clonu 1.0. Meranie expozície bolo teda, rovnako ako AF, nepoužiteľné.
Canon EF 1.4x III je robustnejšý a svojim povrchovým spracovaním sa približuje povrchovému spracovaniu Canon objektívov s označením "L". Zmena od staršej verzie (mk II) je v tom, že zo strany objektívu má mechanický výstupok, ktorý bráni nasadeniu TC na niektoré objektívy. Nemožno ho teda nasadiť na všetky objektívy, ako je to napr. pri TC Kenko.
S teleobjektívmi, na ktoré ho väčšinou využívame, však kompatibilný je. Tabuľku všetkých objektívov nájdete TU. Nevýhodou je, že nemôžeme nasadiť dva extendery Canon na seba (kvoli výstupku), ale toto sa v praxi až tak nevyužíva. V takomto prípade je lepšie použiť telekonvertor 2x, ktorým dosiahneme ten istý výsledok ako s kombináciou 1.4x + 1.4x. Keďže však ide o originálne príslušenstvo, nemusíme sa báť nefunkčnosti či nesprávneho prenosu exifu. Pri použití Kenka totiž z času načas prišlo k chybe a tak sa stalo, že niektoré fotky boli "fotené" na ohnisku 2360 mm a podobne :)
Čo sa týka technickej kvality fotiek, až tak veľmi za Canonom Kenko nezaostáva. Pri "dobrých" svetelných podmienkach je v kvalite takmer nabadateľný rozdiel. Ostrosť aj kresba sú veľmi podobné, ťažko hľadať väčšie rozdiely.
Pri fotení do protisvetla či proti oblohe sa však extender od spoločnosti Canon ukazuje byť lepší. Prenos kontrastu, ostrosť a zachovanie farieb sú reálnejšie a taktiež aberácia je, najmä po krajoch fotky, výrazne nižšia.
Celkový dojem z oboch extenderov mám veľmi dobrý. Sú to skutočne podarené kúsky. Čo však musím uznať je fakt, že z Canonu mám lepší pocit ako z Kenka. Či už ide o povrchové spracovanie alebo o optickú kvalitu. Canon o niečo lepšie dolieha k bajonetu objektívu, taktiež je prachu aj vode odolný, teda má pri bajonete gumový krúžok, ktorý bráni prieniku prachu do vnútra zostavy. Vďaka tomu, že je originálnym príslušenstvom, nemám strach, že by mohlo dôjsť k chybám v komunikácii medzi telom a objektívom. Pri alternatívnom TC Kenko je napríklad zostava Canon 300/2.8 + Kenko občas nepoužiteľná, ak zrovna telo neprečíta prítomnosť extenderu.
TC Kenko ťahá farby mierne do ružova a fotky preexponuje o cca 2/3 expozičného stupňa. Kompenzáciu expozície musím mať teda stále o 2/3 v mínuse, a keď dám TC dole, musím stiahnuť aj kompenzáciu. Nie je to veľký problém, ale nie je to ani veľmi príjemné. Rýchlosť ostrenia je pri Canone o niečo lepšia, nie je v tom však výrazný rozdiel.
Jednou veľkou výhodou Kenka je cena. Ak sa však rozhodujete medzi týmito dvomi extendermi, odporúčam vám došetriť radšej na Canon. Vyhnete sa možným problémom s prenosom informácií a chybami v komunikácii medzi telom a objektívom. Ak by ste sa však predsa rozhodli pre Kenko, odskúšajte si kombináciu s ktorou budete fotiť vopred. Zaujímavou voľbou by ešte mohla byť kúpa Canonu 1.4x II, teda staršej verzie. S Canonom EF 1.4 II (staršou verziou) však, žiaľ, nemám žiadne skúsenosti.
Ďalšie fotky si môžete pre porovnanie vyfiltrovať v galérii .
Článok má 2 komentáre
Pridať sa do diskusie